SiRi MaSaKaN BiMa SaKTi: Mee HooN GoReNG NYoNYa No SHaDoW KiCK


selamat bertemu kembali yea puan2. bersama saya sekali lagi chef radzifasha dalam satu lagi siri masakan bima sakti.

setelah sekian lama saye tidak update ape2 resepi makanan di sini, maka sekarang ni saye akan share satu resepi yang tak berape popular di kalangan penggiat2 ilmu mempertahankan diri kungfu. diorang lebih feveret kepade kuey teow kungfu dan masakan2 kungfu yg lain.

so hari ni, aku nk share satu resepi yang mungkin ramai dah lupe, atau akan ckp “yea ke ade? ntah2 tipu!”

akan ku persembahkan resepi yang pade aku lebih sedap dari mee hoon goreng biase die market.🙂

mee hoon goreng nyonya style.

seperti biase aku share ape bahan2nyer…

>> of cos kite perlukan mee hoon. tak kire brand aper. ikut citerase.
>> bawang besar satu, dua, ehem2, tiga… ehehehe… satu cukup.🙂
>> bawang putih dlm 4 ulas cukup. kasi ketok leper.
>> lada merah dlm 8 – 10 bijik. nk buang bijik bole, xnk pun takper.
>> serai sebatang. cuci bersih2 & potong.
>> halia dlm 2cm.
>> buah keras dlm 2-3 bijik.
>> udang kering dlm 3 sudu. kasi rendam kembang pastu tos.
>> belacan dlm 2cm gak.
>> limau kasturi/nipis dlm 3 bijik.
>> telur ayam dlm 2 bijik nk buat hiasan. jadikan dadar & hancur2kan.
>> udang dlm 10 ekor yg dah dibuang kulitnyer. kasi goreng.
>> sedikit ayam atau daging dipotong kecik2. kasi goreng.
>> tahu potong kecik & gorengkan.

cara2nyer adelah seperti berikut. read carefully. ehehehe…

ok 1st sekali, mee hoon yg keras tu kasi lah rendam dlm air sejuk. kalo nk cepat lembut pakai air panas. aku lebih suke pakai air sejuk so mee hoon tu tak pucat. biarkan rendam smpai lembut yea. sebab aku tak berape suke letak air banyak sangat biler nk goreng dengan rencah nnti. nnti jadi lembik pulak mee hoonnyer.

now, the rencah nyonya style.

sediakan blender. masukkan potongan bawang, bawang putih, lada merah, halia, serai, udang kering, belacan, parutan buah keras & perahan limau kasturi/nipis ke dlm blender.

aisehmen aku ngantok, esok aku sambung ehk. sorry.🙂

Leave a Reply

