talent?


talent? what for? pandai menyanyi? what for? tau macam mane nk menyanyi? ermMMmm… what for? tau music? ntah ehk… tapi what for? still bole menang AF aper… ahahahhahaa….

aku nk ucapkan tahniah atau dalam English congratulations kepada rakyat Malaysia yang sangat pandai & bijak mengenal talent. jap aku nk gi toilet nk muntah…

………………
…………………………….
……………………
………………………………………

Haaaaaaaaahhhhhhh…. ok dah… orait… aku cume nk share pendapat aku lah yea… so sape tak suke tu korang nye hal… this is just my opinion & i have the right to say whatever i want to say…. to give opinion.. comments… kutuks… or whatever…🙂

aku jenis yang tak tengok AF… period. cume aku akan cube tengok final la at least… utk tengok apekah jenis penyanyi/pelawak/pelakon yang korang akan pilih… bukan aku tak suke rancangan AF… terpulang pade masing2 punye citarase la kan nk tengok rancangan aper… kalo aku ckp aku suke tengok berita jam 12 tengahmalam… tu terpulang pade aku la kan? atau orang tak suke tengok berita jam 12 malam… tu terpulang la pade die kan? cume… pade aku la kan… rancangan ni tercemar dengan undian (sebab diorang pakai sistem undian) oleh pihak2 yang mengundi ni… mane2 pihak yang gilekan sipolan sipolan ni… mabok la die mengundi sampai abis topup or bill melambong… tak kire lah yang die undi tu bagus menyanyi memang ade talent or gagap ker… janji disukai ramai… banyakla vote yang die dapat… setelah beberape final AF yang aku tengok… semua aku ulangi… semua keputusan final AF adalah dipengaruhi oleh undian2 seperti itu…

so sape yang pandai menyanyi… ade bakat yang sebenar utk jadi penghibur/penyanyi… sorryla bro… aku rase ko tak bole menang lah… kalo nasib ko baik pun dapat la nombor 3… itupun kalo muke ko ade hensem skit arr…

tapi mungkin betul jugak kan? kene la jugak kan? AF… akedemi fantasia… fantasize… ape yang orang selalu fantasize… talent ke penampilan? the later i guess…

sebenarnye, pade aku la kan… AF ni perlu diubah cara scoring nye… bagaimane seseorang “bakal penghibur” tu dinilai… aku rase tadi la kan… kalo ikut yang tadi tu lah… ning baizura je yang patut menang… ehk tapi ning baizura tak nyanyi pun… camne yea? korang fikir sendirilah…

aku ade beberape cadangan bagaimana utk memberikan sedikit “keadilan” dalam bagaimana seseorang peserta ni dinilai… sekali lagi aku nk tekankan… this is just my opinion… kalo rase bole terima pakai… baguslah… kalo tak bole terima… terpulang la pade pendapat masing2… so here goes…

1. sistem undian tu bole diteruskan… cume… satu nombor bole vote sekali jer… utk sehari… so takleh mass sms… spam… or whatever… or senang citer… taksub lah… tapi aku rase takkan diterima kot… rugi arr sebab… lagi banyak orang SMS… lagi kaye la taukeh besar… pade aku care ni adelah lebih adil utk semua peserta…
2. pembahagian penilaian dibahagi kepade dua…  50% utk juri & lagi 50% utk undian… atau 60% juri, 40% undian… lagi kurang kat undian lagi elok… tapi yelah… kalo diorang implement camni… plus dengan cadangan aku yang 1st tu… rugi arr taukeh besar…
3. tak payah la tunjuk diorang punyer personal life kat dalam rancangan ni… diorang dah tau diorang punyer gerak geri akan ditontonkan kepade semua rakyat malaysia… aku rase in real life… diorang tak macam tu pun… plus ade editting lagi plak tu… lagi satu… dengan care ni akan sedikit sebanyak mempengaruhi undian… yes… kalo korang kate tak.. aku tetap akan kate yea… memang yea pun… so dah lari dah sebenarnye dari tujuan sebenar rancangan ni utk hasilkan penghibur… bukan sebab talent diorang undi… tapi sebab… (…………………………………..) *fill in the blanks*

aku rase ade lagi care nk lebih adilkan rancangan ni… tapi… takpelah… bagi yang simple dulu… yang senang orang nk terima dan berfikir… cume satu jelah yang aku nampak… orang malaysia masih lagi tak pandai, tak gheti appreciate talent…

sekian terima kasih.

yang benar,
juri rumah

Leave a Reply

